Menu

Hoofdingang

Blijdorplaan 8
3041 JG Rotterdam
Nederland
Vandaag tot 18:00 uur geopend

Veelgestelde vragen

Praktische informatie

Wanneer is Diergaarde Blijdorp geopend?

Van 12 juli tot 1 november: 09:00 – 18:00 uur en in de zomer op vrijdag zelfs tot 21:00 uur. Van 2 november t/m 11 juli van 09:00 – 17:00 uur. Je mag vanaf de gereserveerde entreetijd tot sluitingstijd in de Diergaarde verblijven. Uitzonderingen op openingstijden: Sinterklaas, Kerstavond en Oudejaarsdag geopend tot 16:00 uur en op Nieuwjaarsdag open vanaf 10:00 uur.

Tijdslot reserveren en tickets

Je kunt Blijdorp alleen bezoeken op vertoon van een tijdslot-reservering (=entree/aankomsttijd) en een geldig entreebewijs of abonnementspas. Je dient een datum en tijd te reserveren. Dit is uitsluitend mogelijk via de website, niet per telefoon of e-mail.

TICKETS & TIJDSLOTEN

Let op: tickets gekocht via één van onze ticketpartners, zijn al voorzien van een tijdslotreservering. Kijk op je ticket of neem contact op met het verkooppunt voor meer informatie.

Parkeren

Doordat alle bezoekers een tijdslot reserveren, kunnen wij de bezoekersstroom goed reguleren. Er is zowel in de Diergaarde en het parkeerterrein voldoende ruimte om afstand te houden. Hier geldt het reguliere parkeertarief: €9,50 en €6 voor abonnementhouders. Parkeerkaarten zijn verkrijgbaar in de kaartautomaten bij de kassa’s. Let op: niet bij de Zee van ZOOvenirs. Meer informatie over de bereikbaarheid en parkeermogelijkheden lees je hier >

Plattegrond en route

De hoofdroute is tweerichtingsverkeer (aangeduid met witte pijlen), alle subroutes zijn eenrichtingsverkeer (gele pootafdrukken). Teruglopen is hier niet toegestaan. Dit is aangegeven met bordjes, pijlen en op de plattegrond. De gratis Blijdorp app is bijgewerkt met de meest actuele informatie, routes en looprichtingen. Ook kun je de aangepaste plattegrond meenemen bij de ingang. Of download hier alvast de plattegrond (PDF).

Binnenlocaties open

De binnenlocaties (Oceanium, Taman Indah, Amazonica, Rivièrahal etc.) zijn open. Het publieklaboratorium en de diepzee-expositie zijn nog gesloten.
Het dragen van een mondkapje in de binnenruimtes is niet langer verplicht mits de 1,5 meter afstand wordt gerespecteerd.

Betalen: alleen met pinpas of creditcard

Houd er rekening mee dat je in de gehele tuin alleen met pin kunt betalen.

Toiletten

Alle toiletten zijn geopend behalve bij Toko Tjitjak en na de Haaientunnel in het Oceanium. In de toiletunits zijn tussenliggende toiletten afgesloten om voldoende ruimte te kunnen bieden. Ook reinigen wij de toiletten vaker. In de toiletunits van de bij Biotopia vind je de verschoningsruimtes.

Wanneer is het rustig in Blijdorp?

In verband met de coronamaatregelen kunnen we een maximum aantal bezoekers ontvangen. Weekenden en op woensdagen zijn vaak goed bezocht. Ook het weer en vakanties speelt een grote rol.

Is roken toegestaan in Blijdorp?

De rookplekken zijn om veiligheidsredenen gesloten. Het behouden van voldoende afstand is hier namelijk niet mogelijk. We vragen je om zo min mogelijk te roken in de Diergaarde en indien je toch hebt gerookt, gebruik te maken van de zogeheten ‘peukenpits’ die door het park verspreid aanwezig zijn.

Waar kun je kolven in Blijdorp?

Je kunt een rustig plekje zoeken of gebruikmaken van een verschoonruimte/aangepast toilet voor bezoekers met een beperking waar je de deur kunt afsluiten. Gebruik de gratis Blijdorp-app voor een route naar deze plekken. Wil je wat meer privacy bij het kolven, dan kun je bij onze entree aan de Oceanium-zijde vragen om de sleutel van de EHBO-ruimte. Voor het opwarmen van babyvoeding of -flesjes zijn er magnetrons in onze restaurants.

Is het toegestaan om een fietsje mee te nemen?

Nee, (loop) fietsen, rolschaatsen en steppen zijn niet toegestaan.

Zijn huisdieren zoals honden toegestaan in Blijdorp?

Ter bescherming van de dieren in de Diergaarde kunnen honden/huisdieren niet worden toegelaten. De redenen hiervan zijn o.a. dat onze dieren mogelijk schrikreacties vertonen bij het waarnemen van (huis)dieren en we mogelijke verspreiding van ziekten waartegen onze dieren niet bestand zijn, willen voorkomen. Voor assistentiehonden is er een uitzondering, zie vraag hieronder. Er is geen kennel aanwezig. Voor assistentiehonden is er een uitzondering, zie vraag hieronder.

Tickets

Ik heb een vraag over het online bestellen van tickets of de betaling.

Heb je de tickets niet ontvangen in je mail? Controleer eerst je spam/ongewenste mailbox. Bij meer vragen over tickets kun je contact opnemen met onze ticketpartner Ticketcounter via: +31 (0)10 751 64 00 of via mail. Bereikbaar tijdens openingstijden: maandag t/m vrijdag 9:00-17:30 uur, in het weekend per mail.

Kan ik mijn ticket-bestelling annuleren?

Binnen 14 dagen na aanschaf van de e-tickets kun je via dit formulier een beroep doen op het herroepingsrecht. Reeds gebruikte tickets kunnen niet via het herroepingsrecht worden geannuleerd. Het herroepingsrecht is NIET van toepassing op e-tickets die onderdeel zijn van een arrangement en voor een specifieke dag en/of tijdstip worden geboekt.

Is het nodig om entreebewijzen te reserveren?

Het reserveren van een tijdslot (aankomstdag & -tijd) voor je bezoek is verplicht zodat wij de bezoekersstroom kunnen spreiden. Je kunt de dierentuin betreden via de hoofdingang aan de Oceanium-zijde en de Rivièrahal-zijde. Voor een bezoek aan de kassa (bijvoorbeeld voor het ophalen abonnementspassen) moet je online een kassa-afspraak maken bij de kassa aan de hoofdingang.

Moet ik mijn e-ticket uitprinten?

De e-tickets kunnen ook gescand worden van een smartphone en tablet. Vanaf nu kun je ze ook als mobiele ticket downloaden in je wallet. Houd er rekening mee dat je ook altijd een tijdslot-reservering nodig hebt voor toegang tot de Diergaarde.

Ik had al een dagticket gekocht, wat nu?

Annuleren is niet nodig. Alle tickets die geldig waren t/m 31 december 2020 worden verlengd met het aantal dagen dat Blijdorp gesloten was. Dit geldt ook voor actietickets (Samen Sterk/Jumbo Dagje-Uit/Kruidvat) en loterijen. Tickets gekocht via één van onze ticketpartners, zijn al voorzien van een tijdslotreservering. Kijk op je ticket of neem contact op met het verkooppunt voor meer informatie.

Voordeelpas (Rotterdampas, Ooievaarspas, Dordtpas) of kortingsbon

Bij de Oceanium-zijde (Blijdorplaan 8) is een kassa geopend voor onderstaande administratieve handelingen:

  • Verzilveren van een kortingsbon.
  • Scannen van voordeelpassen (Rotterdampas, Ooievaarspas, Dordtpas).
  • Aanschaffen, verlengen of wijzigen van een abonnement.
  • Aanmaken van een pasje.

Let op: dit is niet mogelijk bij de entree aan de Rivièrahal-zijde.

Vereniging Vrienden van Blijdorp

Het is als Vriend van Blijdorp mogelijk om gebruik te maken van een vrijkaart. Reserveer wel vooraf een tijdslot.

VIP-pashouder

Een VIP-pas houder kan een tijdslot reserveren via MijnAbonnement. Eventuele bijbehorende vrijkaarten voor relaties kunnen ook weer gebruikt worden. Ook uw relaties zullen hiervoor een tijdslot moeten reserveren via de website. Voor vragen, neem contact op met de afdeling Strategische Partnerschappen.

NVD-pas of Club van Elf pas

NVD- en CVE-(studie)passen van de Club van Elf attractieparken zijn weer te gebruiken. Maak hiervoor als dagbezoeker een kassa-afspraak.

Ik had een tijdslot gereserveerd in de periode dat Diergaarde Blijdorp gesloten is. Wat gebeurt hiermee?

Het gereserveerde tijdslot is uitsluitend geldig op de gekozen dag en tijdstip. Deze reservering vervalt automatisch in de periode dat Blijdorp gesloten is. Je hoeft hiervoor niets te doen. Je kunt nu via onze website een nieuwe reservering maken.

Let op: alle tickets die geldig waren t/m 31 december 2020 worden verlengd met het aantal dagen dat Blijdorp gesloten was.

Ik heb een ticket gekocht via een online boekingssite voor een bezoek in de periode dat Blijdorp tijdelijk dicht is. Wat nu?

Bij vragen met betrekking tot omboeken of annuleren van tickets van wederverkopers, verzoeken we je om rechtstreeks contact op te nemen met de organisatie waar jij een ticket hebt gekocht.

Ik had introductietickets aangeschaft. Hoe kan ik deze annuleren?

Om de annulering en terugbetaling zo spoedig mogelijk te verwerken, verzoeken we je dit formulier in te vullen.

Abonnementen

Waar en wanneer kan ik een abonnement afsluiten?

Alle dagen van het jaar kun je een abonnement afsluiten via onze website. Na aanschaf heb je direct toegang tot Mijn Abonnement. Hier kan je een tijdslot reservering maken om je abonnementspas op te halen bij de kassa aan de hoofdingang (Blijdorplaan 8). Hier wordt je pas voorzien van een foto. Je kunt vervolgens direct gebruik maken van het abonnement.

Hoe lang is een abonnement geldig?

Het abonnement is vanaf de dag van aankoop een jaar geldig.

Ik wil een abonnement afsluiten met een RotterdamPas of Dordtpas. Hoe doe ik dit?

Abonnementen met Rotterdampas- en Dordtpas korting zijn alleen bij de kassa’s van Diergaarde Blijdorp te koop. Reserveer hiervoor een tijdslot bij de kassa. Alle personen dienen in het bezit te zijn van een Rotterdampas. Bij de aanschaf van een abonnement dient altijd de Rotterdampas-houder zelf aanwezig te zijn en zijn/haar Rotterdampas te laten zien. Klik hier voor alle informatie rondom abonnementen (en dagkaarten) met de Rotterdampas.

Hoeveel introducés kan ik met 25% korting meenemen naar Blijdorp?

Per dag mogen er maximaal 4 personen op het kortingstarief worden meegenomen naar Blijdorp (de abonnementhouder dient er dus bij te zijn). Ook voor de introductietickets moet dan een tijdslot-reservering gemaakt worden. Bij de kaartcontrole dient het abonnement samen met deze tickets getoond te worden.

Moeten alle personen op het abonnement op hetzelfde adres wonen?

Nee dat is niet noodzakelijk.

Kan mijn pleegkind worden bijgeschreven op mijn abonnement?

Per abonnementsperiode kunnen maximaal vijf kinderen van 3 t/m 17 jaar op een abonnement worden bijgeschreven. Dit geldt ook voor pleeg- en stiefkinderen.

Mijn partner en ik gaan om de beurt met de kinderen naar de dierentuin.  Mag ik het abonnement van mijn partner hiervoor gebruiken?

Nee, dat is niet mogelijk. Abonnementen zijn persoonsgebonden en derhalve niet overdraagbaar. Op het pasje staat de foto van de houder met zijn of haar naam.

Ik wil graag een abonnement afsluiten met maandbetaling, hoe werkt dat?

Het abonnement met maandbetaling is alleen aan te schaffen bij kassa op vertoon van een tijdslot reservering. Bij de aanschaf reken je de eerste 3 maanden af. Na deze 3 maanden incasseren we maandelijks het abonnementsgeld.

Ik breng een bezoek aan Blijdorp met een begeleider.

Begeleiders van personen die niet zelfstandig de dierentuin kunnen bezoeken, komen in aanmerking voor een voordelig begeleiders-abonnement. Voor professionele begeleiders via een instelling geldt een aparte regeling. Vraag ernaar bij kassa. Gehandicapten vanaf 3 jaar mogen een begeleider op het begeleiders-dagtarief meenemen.

Ik heb opgezegd maar ontvang toch een acceptgiro.

Het zou kunnen gebeuren dat je opzegging en de verzending van de factuur elkaar hebben gekruist. Indien je inmiddels een bevestiging van ons hebt ontvangen, kun je de brief als niet verzonden beschouwen. Heb je binnen 2 weken na ontvangst van de factuur nog geen bevestiging ontvangen? Neem dan contact met ons op via 0900 1857 (geen extra kosten).

Mijn abonnement is in de lockdown verlopen, wat nu?

Is je abonnement verlopen tijdens de lockdown, dus op of na 15 december, dan kun je nog gebruik maken van je abonnement. We zullen abonnementhouders compenseren door de duur van het abonnement te verlengen met de periode dat we gesloten waren tijdens de abonnementsperiode. Uiteraard kun je ons ook steunen door af te zien van deze compensatie. We benaderen abonnementhouders hierover per mail.

Mijn abonnement verloopt bijna, maar ik wil Diergaarde Blijdorp juist nu blijven steunen. Wat kan ik doen?

Deze derde sluiting heeft wederom een grote impact op Diergaarde Blijdorp. Iedere vorm van steun is onverminderd welkom. Hoewel de kassa van Blijdorp tijdelijk gesloten is, kun je zoals altijd via Mijn Abo je abonnement verlengen of een nieuw abonnement afsluiten

Toegankelijkheid

Kan ik Blijdorp met een scootmobiel bezoeken?

Diergaarde Blijdorp is prima toegankelijk voor rolstoelgebruikers en scootmobiels. Op je route vind je ook voldoende bankjes op sfeervolle plekjes. Je kunt de scootmobiel opladen aan de buitenmuur/ingang van restaurant De Lepelaar.

Kun je een wandelwagen huren?

Voor een ontspannen ontdekkingsreis met kleinere kinderen kun je bij de entree wandelwagentjes huren voor €3,50. Ze worden uiteraard door ons gedesinfecteerd voor gebruik.

Kan ik een rolstoel reserveren?

Ja, rolstoelen kunnen telefonisch gereserveerd worden via 0900-1857. Een contante borg van €50,- is hierbij noodzakelijk. Ook rolstoelen worden gedesinfecteerd voor uitgifte.

Mag ik mijn assistentiehond meenemen naar Blijdorp?

Bezoekers die een assistentiehond mee de tuin in willen nemen, moeten dit minimaal één dag van te voren telefonisch aanmelden. Bel 0900 1857 (geen extra kosten). Voor de veiligheid van de assistentiehonden en onze dieren zijn er een aantal voorwaarden. Klik hier voor de voorwaarden >.

Ik ben slechtziend.

Blijdorp heeft voor visueel gehandicapte bezoekers een speciale rondleiding. Hierin wordt zowel individueel als in kleine groepjes het dierenleven zo ‘zichtbaar’ mogelijk gemaakt door gebruik van de tastzin. Klik hier voor meer informatie >

Meer info voor bezoekers met een beperking >

Eten, drinken en winkelen

Welke restaurants zijn open?

Vanaf zaterdag 25 september zijn al onze horeca-afhaallocaties geopend, maar onze binnen-restaurants zijn helaas gesloten.

Souvenirshop

De Zee van ZOOvenirs en de VriendenBazaar zijn geopend tijdens openingstijden. Neem ook eens een kijkje in onze tijdelijke webshop. Let op: in de Zee van ZOOvenirs zijn geen parkeerkaarten te koop.

Kan ik alleen in de winkel iets kopen zonder entree te betalen?

Nee, de verkoop van souvenirs is voorbehouden aan bezoekers van de Diergaarde. Na een bezoek aan de Diergaarde wil je wel wat leuks mee naar huis nemen, als herinnering voor jezelf of als cadeautje. Meer info >

ZOOfoto

Laat eens een foto maken voor het greenscreen in het fotohutje van ZOOfoto naast de bizons & prairiehondjes. Zo kun je daar op de foto met Bokito en familie of met de leeuwen. Een leuke herinnering van jullie dagje Blijdorp

Gevonden voorwerpen

Ik ben iets verloren in de Diergaarde. Wat nu?

Dagelijks plaatsen we in Diergaarde Blijdorp gevonden voorwerpen op iLost. Via de website van iLost kun je het object dat je hebt verloren in Diergaarde Blijdorp zoeken. Heb je iets gevonden in Blijdorp? Geef het direct door bij de kassa of Bezoekersservice.

Parkeren

Is er een oplaadpunt voor elektrische auto’s?

We hebben 5 oplaadpalen voor bezoekers, elk met twee oplaadpunten. Deze zijn te vinden aan het begin van onze parkeerplaats (rechts, vlakbij hoofdingang). Dit is mede mogelijk gemaakt door de Gemeente Rotterdam. Aan het eind van een heerlijk dagje uit, rij je zo zorgeloos terug naar huis!

Waar kan ik mijn motor parkeren?

Er zijn geen speciale vakken, zodoende dient er gebruik gemaakt te worden van een parkeervak. Het kan ook voorkomen dat de parkeerwachter een plek aanwijst. Voor het parkeren van een motor is een parkeerkaartje nodig.

Dieren

Ik wil wat weten over een dier voor mijn spreekbeurt, werkstuk, presentatie of (af)studeerproject.

Snuffel eens in onze dierendossiers. Er zijn ook diverse sites met info over dieren, bv. de natuurdatabase of kennisnet. Actueel dierennieuws lees je op deze site en in onze nieuwsbrief. Info welke dieren in de NVD-dierentuinen leven, kun je lezen op de site van de Nederlandse Vereniging van Dierentuinen (NVD). Kijk voor rechtenvrije dierenfoto’s ook eens op deze site. Of kijk ook eens in de dierenbibliotheek van het WNF. Mocht je op internet geen antwoord op je vragen vinden, dan kun je altijd nog in de bibliotheek op zoek. In de Grzimek-encyclopedie kun je bijna elk dier terugvinden. Blijdorp neemt geen dieren van particulieren aan.

Samenwerkingen of adverteren

Kan Blijdorp ons sponsoren of vrijkaartjes of artikelen ter beschikking stellen?

Wekelijks ontvangen wij vele verzoeken tot sponsoring (vrijkaartjes, korting of adverteren), helaas kunnen wij niet op alle verzoeken ingaan. Om enigszins een keuze te kunnen maken uit de vele verzoeken die wij wekelijks ontvangen, hebben we een aantal criteria opgesteld. Een van die criteria is dat Diergaarde Blijdorp alleen verzoeken in overweging neemt die direct iets met de doelstellingen van onze dierentuin te maken heeft. Voldoet je aanvraag hieraan? Stuur deze dan aan: Diergaarde Blijdorp,  t.a.v. afdeling Communicatie, Postbus 532, 3000 AM Rotterdam

Hoe kan ik een brief of tekening naar een dierenverzorger sturen?

Deze kun je sturen naar: Diergaarde Blijdorp,  t.a.v. afdeling Communicatie, Postbus 532, 3000 AM Rotterdam. Wij zorgen dan dat je brief of tekening bij de goede verzorger terecht komt.

Mag ik foto’s/films maken in Diergaarde Blijdorp voor commercieel gebruik?

Je mag voor je privé-verzameling natuurlijk foto’s maken en de dieren en verblijven op film vastleggen, echter alleen voor eigen gebruik en zolang je de andere parkbezoekers niet belemmert. Deel & bekijk Blijdorp-foto’s via Facebook, Twitter, Instagram , Pinterest of FlickR. Commercieel gebruik van beeld- en/of geluidsmateriaal is verboden, tenzij er door Diergaarde Blijdorp vooraf schriftelijk toestemming is verleend. Daarvoor dien je altijd vooraf contact op te nemen met de Afdeling Communicatie van Diergaarde Blijdorp. Als je beroepsmatig zonder toestemming van de afdeling Communicatie foto’s of filmmateriaal maakt en/of gebruikt, kun je juridisch vervolgd worden.

Kan ik een trouwreportage/bruidsreportage (laten) maken in Diergaarde Blijdorp?

Helaas is een trouwreportage/bruidsreportage (momenteel) niet mogelijk.

Klantenservice

Waar kan ik een klacht indienen?

Is je bezoek aan Diergaarde Blijdorp niet verlopen zoals verwacht? Meldt ons dit dan via

  • dit contactformulier;
  • per post aan Diergaarde Blijdorp, t.a.v. Bezoekersservice, Postbus 532, 3000 AM Rotterdam;
  • per email;
  • of direct tijdens je bezoek bij onze Bezoekersservice (hoofdingang).

Ook klachten over deze website en bestellingen van tickets, abonnementen en arrangementen kun je hier melden. Komen we er samen niet uit? Dan heb je altijd het recht om een geschil in te dienen via deze link. Een onafhankelijke geschillenorgaan neemt je klacht dan in behandeling.

Geen antwoord op je vraag gevonden?

Maak dan gebruik van de zoekmachine (vergrootglas bovenaan de site) om de hele website te doorzoeken. Gebruik onderstaande lijst of het mailformulier.