Menu

Hoofdingang

Blijdorplaan 8
3041 JG Rotterdam
Nederland
Vandaag tot 17:00 uur geopend

Veelgestelde vragen

Heb je een vraag aan ons? We krijgen iedere dag vele vragen binnen (via mail/telefoon/live). Waarschijnlijk is je vraag al een keer eerder gesteld. Hieronder vind je een overzicht van de veelgestelde vragen.

Ik heb een vraag over:

Bezoek aan Blijdorp

Wat zijn de landelijke regels ter preventie van corona?

  • Ben jij zelf of is iemand in jouw gezin niet lekker? Meld je niet aan en blijf thuis!
  • Was vaak je handen.
  • Hoest en nies in de binnenkant van je elleboog.
  • Gebruik papieren zakdoekjes om je neus te snuiten en gooi deze daarna weg.
  • Schud geen handen.
  • Houd 1,5 meter afstand (1 gorilla) van anderen.

Hoe kan ik de dierentuin bezoeken?

Iedereen met een geldig entreebewijs of abonnement is na heropening ook verplicht een tijdslot (aankomstdag en -tijd) te reserveren. Klik hier voor meer informatie >

Is een mondkapje verplicht in Blijdorp?

Het is verplicht om een mondkapje te dragen in onze binnenlocaties zoals het Oceanium, Amazonica, etc. Dit advies geldt ook voor toiletten. Ook onze medewerkers dragen mondkapjes op plekken waar de 1,5 meter niet is te garanderen. Wasbare mondkapjes zijn ook te koop in de Diergaarde.

Is het nodig om entreebewijzen te reserveren?

Je kunt alleen online een entreebewijs kopen. In Diergaarde Blijdorp is dit niet mogelijk. Het reserveren van een tijdslot (aankomstdag & -tijd) voor je bezoek is verplicht om de bezoekersstroom te spreiden. Klik hier voor actuele informatie >

Heb je vragen over het online bestellen van entreebewijzen of over de online betaling?

Heb je de tickets niet ontvangen in je mail? Controleer eerst je spam/ongewenste mailbox. Bij meer vragen over tickets kun je contact opnemen met onze ticketpartner Ticketcounter via: +31 (0)10 751 64 00 of via mail. Bereikbaar tijdens openingstijden: maandag t/m vrijdag 9:00-17:30 uur, in het weekend per mail.

Kan ik mijn ticket-bestelling annuleren?

Het herroepingsrecht is van toepassing bij de aankoop van e-tickets die het hele seizoen geldig zijn. Binnen 14 dagen na aanschaf van de e-tickets kun je via dit formulier een beroep doen op het herroepingsrecht. Reeds gebruikte tickets kunnen niet via het herroepingsrecht worden geannuleerd. Het herroepingsrecht is NIET van toepassing op e-tickets die onderdeel zijn van een arrangement en voor een specifieke dag en/of tijdstip worden geboekt.

Wordt het druk in Blijdorp?

In verband met de coronamaatregelen kunnen we een maximum aantal bezoekers ontvangen. Weekenden en op woensdagen zijn vaak goed bezocht. Ook het weer en vakanties speelt een grote rol.

Welke restaurants/horeca zijn open?

Op de plattegrond in de Blijdorp-app kun je zien welke horecapunten geopend zijn.

Wanneer is Diergaarde Blijdorp geopend?

Sinds de heropening zijn er andere bezoektijden, controleer altijd de website.

Is roken toegestaan in Blijdorp?

De rookplekken zijn om veiligheidsredenen gesloten. Het behouden van voldoende afstand is hier namelijk niet mogelijk. We vragen je om zo min mogelijk te roken in de Diergaarde en indien je toch hebt gerookt, gebruik te maken van de zogeheten ‘peukenpits’ die door het park verspreid aanwezig zijn.

Kan ik alleen in de winkel iets kopen zonder entree te betalen?

Nee, verkoop van souvenirs is voorbehouden aan bezoekers van de Diergaarde. Let op: de souvenirwinkel Zee van ZOOvenirs is tijdelijk gesloten. Snuffel tot die tijd in onze webshop. Knuffels (pluche dieren), puzzels, boeken, je vindt het nu daar allemaal! Wij bezorgen jouw aandenken aan Diergaarde Blijdorp binnen drie werkdagen thuis. Bekijk alle aanbevolen producten in onze webshop.

Moet ik mijn e-ticket uitprinten?

De e-tickets kunnen ook gescand worden van een smartphone en tablet. Houd er rekening mee dat je ook een tijdslot reservering nodig hebt voor toegang tot de Diergaarde.

Is het toegestaan om een fietsje mee te nemen?

Nee, (loop) fietsen, rolschaatsen en steppen zijn niet toegestaan.

Kan ik een rolstoel reserveren?

Ja, rolstoelen kunnen telefonisch gereserveerd worden via 0900-1857. Een contante borg van €50,- is hierbij noodzakelijk. Ook rolstoelen worden gedesinfecteerd voor uitgifte.  
Meer info voor mindervalide bezoekers >

Kan ik Blijdorp met een scootmobiel bezoeken?

Diergaarde Blijdorp is prima toegankelijk voor rolstoelgebruikers en scootmobiels. Op je route vind je ook voldoende bankjes op sfeervolle plekjes. Je kunt de scootmobiel opladen aan de buitenmuur/ingang van restaurant De Lepelaar.

Zijn huisdieren toegestaan in Blijdorp?

  • Ter bescherming van de dieren in de Diergaarde kunnen huisdieren niet worden toegelaten. De redenen hiervan zijn o.a. dat onze dieren mogelijk schrikreacties vertonen bij het waarnemen van (huis)dieren en we mogelijke verspreiding van ziekten waartegen onze dieren niet bestand zijn, willen voorkomen.
  • Bezoekers die een assistentiehond mee de tuin in willen nemen, moeten dit minimaal één dag van te voren telefonisch aanmelden. Bel 0900 1857 (geen extra kosten). Voor de veiligheid van de assistentiehonden en onze dieren zijn er een aantal voorwaarden. Klik hier voor de voorwaarden >
  • Er is geen kennel aanwezig.
  • Meer info voor mindervalide bezoekers >

Slechtzienden

Blijdorp heeft voor visueel gehandicapten een speciale rondleiding. Hierin wordt zowel individueel als in kleine groepjes het dierenleven zo ‘zichtbaar’ mogelijk gemaakt door gebruik van de tastzin. Klik hier voor meer informatie >
Meer info voor mindervalide bezoekers >

Is er een oplaadpunt voor elektrische auto’s?

We hebben 5 oplaadpalen voor bezoekers, elk met twee oplaadpunten. Deze zijn te vinden aan het begin van onze parkeerplaats (rechts, vlakbij hoofdingang). Dit is mede mogelijk gemaakt door de Gemeente Rotterdam. Aan het eind van een heerlijk dagje uit, rij je zo zorgeloos terug naar huis!

Kun je wandelwagens huren?

Voor een ontspannen ontdekkingsreis met kleinere kinderen kun je bij de entree wandelwagentjes huren voor €3,50. Ze worden uiteraard door ons gedesinfecteerd voor gebruik.

Gevonden voorwerpen: tijdens je bezoek iets verloren of gevonden in Diergaarde Blijdorp?

Dagelijks plaatsen we in Diergaarde Blijdorp gevonden voorwerpen op iLost. Via de website van iLost kun je het object dat je hebt verloren in Diergaarde Blijdorp zoeken. Heb je iets gevonden in Blijdorp? Geef het direct door bij de kassa of Bezoekersservice.

Waar kan ik mijn motor parkeren?

Er zijn geen speciale vakken, zodoende dient er gebruik gemaakt te worden van een parkeervak. Het kan ook voorkomen dat de parkeerwachter een plek aanwijst. Voor het parkeren van een motor is een parkeerkaartje nodig.

Ik wil wat weten over een dier voor mijn spreekbeurt, werkstuk, presentatie of (af)studeerproject

Snuffel eens in onze dierendossiers. Er zijn ook diverse sites met info over dieren, bv. de natuurdatabase of kennisnet. Actueel dierennieuws lees je op deze site en in onze nieuwsbrief. Info welke dieren in de NVD-dierentuinen leven, kun je lezen op de site van de Nederlandse Vereniging van Dierentuinen (NVD). Kijk voor rechtenvrije dierenfoto’s ook eens op deze site. Of kijk ook eens in de dierenbibliotheek van het WNF. Mocht je op internet geen antwoord op je vragen vinden, dan kun je altijd nog in de bibliotheek op zoek. In de Grzimek-encyclopedie kun je bijna elk dier terugvinden. Blijdorp neemt geen dieren van particulieren aan.

Ik wil iets weten over de verzorging van mijn huisdier

Voor vragen over ziekte of de verzorging van uw huisdieren kun je contact opnemen met je dierenarts.

Kan Blijdorp ons sponsoren of vrijkaartjes of artikelen ter beschikking stellen?

Wekelijks ontvangen wij vele verzoeken tot sponsoring (vrijkaartjes, korting of adverteren), helaas kunnen wij niet op alle verzoeken ingaan. Om enigszins een keuze te kunnen maken uit de vele verzoeken die wij wekelijks ontvangen, hebben we een aantal criteria opgesteld. Een van die criteria is dat Diergaarde Blijdorp alleen verzoeken in overweging neemt die direct iets met de doelstellingen van onze dierentuin te maken heeft.

Voldoet je aanvraag hieraan? Stuur deze dan aan: Diergaarde Blijdorp,  t.a.v. afdeling Communicatie, Postbus 532, 3000 AM Rotterdam

Hoe kan ik een brief of tekening naar een dierenverzorger sturen?

Deze kun je sturen naar: Diergaarde Blijdorp,  t.a.v. afdeling Communicatie, Postbus 532, 3000 AM Rotterdam. Wij zorgen dan dat je brief of tekening bij de goede verzorger terecht komt.

Waar kan ik een klacht indienen?

Is je bezoek aan Diergaarde Blijdorp niet verlopen zoals verwacht? Meldt ons dit dan via

  • dit contactformulier
  • per post aan Diergaarde Blijdorp, t.a.v. Bezoekersservice, Postbus 532, 3000 AM Rotterdam
  • per email op vragen@diergaardeblijdorp.nl
  • of direct tijdens je bezoek bij onze Bezoekersservice (hoofdinang).

Ook klachten over deze website en bestellingen van tickets, abonnementen en arrangementen kun je hier melden. Komen we er samen niet uit? Dan heb je altijd het recht om een geschil in te dienen via deze link. Een onafhankelijke geschillenorgaan neemt je klacht dan in behandeling.

Mag ik foto’s/films maken in Diergaarde Blijdorp voor commercieel gebruik?

Je mag voor je privé-verzameling natuurlijk foto’s maken en de dieren en verblijven op film vastleggen, echter alleen voor eigen gebruik en zolang je de andere parkbezoekers niet belemmert. Deel & bekijk Blijdorp-foto’s via Facebook, Twitter, Instagram , Pinterest of FlickR. Commercieel gebruik van beeld- en/of geluidsmateriaal is verboden, tenzij er door Diergaarde Blijdorp vooraf schriftelijk toestemming is verleend. Daarvoor dien je altijd vooraf contact op te nemen met de Afdeling Communicatie van Diergaarde Blijdorp. Als je beroepsmatig zonder toestemming van de afdeling Communicatie foto’s of filmmateriaal maakt en/of gebruikt, kun je juridisch vervolgd worden.

Abonnementen

Dit zijn algemene vragen over het abonnement. Ben je abonnementhouder? Log dan in bij MijnAbo (rechts boven het sitemenu) en bekijk daar de Veelgestelde Abonnementhouders-vragen.

Hoeveel introducés kan ik met 25% korting meenemen naar Blijdorp?

Per dag mogen er maximaal 4 personen op het kortingstarief worden meegenomen naar Blijdorp (de abonnementhouder dient er dus bij te zijn). Ook voor de introductietickets moet dan een tijdslot-reservering gemaakt worden. Bij de kaartcontrole dient het abonnement samen met deze tickets getoond te worden. Iedereen dient voor bezoek een aankomsttijd te reserveren >

Hoe lang is een abonnement geldig?

Het abonnement is vanaf de dag van aankoop een jaar geldig.

Ik wil een abonnement cadeau geven: hoe moet dat?

Voor een cadeau-abonnement kun je een mooie cadeaubon bestellen. De cadeaubon is een blikvanger op zich en geven we uit in een vrolijke envelop. Dat ziet er altijd feestelijk uit! Bestel hier je cadeaubon >

Mijn partner en ik gaan om de beurt met de kinderen naar het dierenpark.  Mag ik zijn abonnement hiervoor gebruiken?

Nee, dat is niet mogelijk. Abonnementen zijn persoonsgebonden en derhalve niet overdraagbaar. Op het pasje staat de foto van de houder met zijn of haar naam. Je hebt dus een eigen pasje nodig.

Kan mijn pleegkind worden bijgeschreven op mijn abonnement?

Ja, dat kan. Het pleegkind kan worden bijgeschreven op een gezinsabonnement op vertoon van het contract van de Pleeggezin Centrale/instantie.

Ik heb opgezegd maar ontvang toch een acceptgiro

Het zou kunnen gebeuren dat je opzegging en de verzending van de factuur elkaar hebben gekruist. Indien je inmiddels een bevestiging van ons hebt ontvangen, kun je de brief als niet verzonden beschouwen. Heb je binnen 2 weken na ontvangst van de factuur nog geen bevestiging ontvangen? Neem dan contact met ons op via 0900 1857 (geen extra kosten).

Geen antwoord op je vraag gevonden?

Maak dan gebruik van de zoekmachine (vergrootglas bovenaan de site) om de hele website te doorzoeken. Of gebruik het mailformulier >