Praktische informatie
Wanneer is Diergaarde Blijdorp geopend?
We zijn dagelijks geopend. Tijdens de wintertijd van 09:00 – 17:00 uur en tijdens de zomertijd tot 18:00 uur.
Tickets
Bestel je tickets online en sta niet in de rij.
Parkeren
Parkeren op het parkeerterrein van Diergaarde Blijdorp kost €10,00 en €6,50 voor abonnementhouders. Parkeerkaarten zijn verkrijgbaar in de kaartautomaten bij de kassa’s. Meer informatie over de bereikbaarheid en parkeermogelijkheden lees je hier >
Wanneer is het rustig in Blijdorp?
Weekenden en op woensdagen zijn vaak goed bezocht. Ook het weer en vakanties spelen een grote rol. Kijk voor een drukte verwachting in de agenda.
Is roken toegestaan in Blijdorp?
We vragen je om zo min mogelijk te roken in de Diergaarde en indien je toch hebt gerookt, gebruik te maken van de zogeheten ‘peukenpits’ die door het park verspreid aanwezig zijn.
Waar kun je kolven in Blijdorp?
Je kunt een rustig plekje zoeken of gebruikmaken van een verschoonruimte/aangepast toilet voor bezoekers met een beperking waar je de deur kunt afsluiten. Gebruik de gratis Blijdorp-app voor een route naar deze plekken. Voor het opwarmen van babyvoeding of -flesjes zijn er magnetrons in onze restaurants.
Is het toegestaan om een fietsje mee te nemen?
Nee, (loop) fietsen, rolschaatsen en steppen zijn niet toegestaan.
Zijn huisdieren zoals honden toegestaan in Blijdorp?
Ter bescherming van de dieren in de Diergaarde kunnen honden/huisdieren niet worden toegelaten. De redenen hiervan zijn o.a. dat onze dieren mogelijk schrikreacties vertonen bij het waarnemen van (huis)dieren en we mogelijke verspreiding van ziekten waartegen onze dieren niet bestand zijn, willen voorkomen. Voor assistentiehonden is er een uitzondering, klik hier. Er is geen kennel aanwezig.
Tickets
Ik heb een vraag over het online bestellen van tickets of de betaling.
Heb je de tickets niet ontvangen in je mail? Controleer eerst je spam/ongewenste mailbox. Bij meer vragen over tickets kun je contact opnemen met onze ticketpartner Ticketcounter via: +31 (0)10 751 64 00 of via mail. Bereikbaar tijdens openingstijden: maandag t/m vrijdag 9:00-17:30 uur, in het weekend per mail.
Kan ik mijn ticket-bestelling annuleren?
Binnen 14 dagen na aanschaf van de e-tickets kun je via dit formulier een beroep doen op het herroepingsrecht. Reeds gebruikte tickets kunnen niet via het herroepingsrecht worden geannuleerd. Het herroepingsrecht is NIET van toepassing op e-tickets die onderdeel zijn van een arrangement en voor een specifieke dag en/of tijdstip worden geboekt.
Moet ik mijn e-ticket uitprinten?
De e-tickets kunnen ook gescand worden van een smartphone en tablet. Vanaf nu kun je ze ook als mobiele ticket downloaden in je wallet.
Voordeelpas (Rotterdampas, Ooievaarspas, Dordtpas) of kortingsbon
Deze kun je verzilveren aan de kassa.
Ik heb een ticket gekocht via een online boekingssite
Bij vragen, omboeken of annuleren van tickets van wederverkopers, verzoeken we je om rechtstreeks contact op te nemen met de organisatie waar jij een ticket hebt gekocht.
Abonnementen
Waar en wanneer kan ik een abonnement afsluiten?
Alle dagen van het jaar kun je een abonnement afsluiten via onze website. Na aanschaf heb je direct toegang tot Mijn Abonnement. Je abonnementspassen zijn daarna op te halen bij de bezoekersservice aan de hoofdingang (Blijdorplaan 8). Hier wordt je pas voorzien van een foto. Je kunt vervolgens direct gebruik maken van het abonnement.
Hoe lang is een abonnement geldig?
Het abonnement is vanaf de dag van aankoop een jaar geldig.
Hoe zeg ik mijn jaarabonnement voor Diergaarde Blijdorp op?
Dit kunt u gemakkelijk online doorgeven via Mijn Abonnement, per email via abonnement@diergaardeblijdorp.nl of bij de kassa/bezoekersservice van Diergaarde Blijdorp. Het is niet mogelijk om een abonnement telefonisch op te zeggen.
Ik wil een abonnement afsluiten met een RotterdamPas of Dordtpas. Hoe doe ik dit?
Een abonnement met Rotterdampas-korting kun je alleen aanschaffen aan de kassa.
Let op: iedereen die op het abonnement wordt bijgeschreven met korting, moet in het bezit zijn van een Rotterdampas.
Klik hier voor alle informatie rondom abonnementen (en dagkaarten) met de Rotterdampas.
Hoeveel introducés kan ik met 25% korting meenemen naar Blijdorp?
Per dag mogen er maximaal 4 personen op het kortingstarief worden meegenomen naar Blijdorp (de abonnementhouder dient er dus bij te zijn). Bij de kaartcontrole dient het abonnement samen met deze tickets getoond te worden.
Moeten alle personen op het abonnement op hetzelfde adres wonen?
Nee dat is niet noodzakelijk.
Kan mijn pleegkind worden bijgeschreven op mijn abonnement?
Per abonnementsperiode kunnen maximaal vijf kinderen van 3 t/m 17 jaar op een abonnement worden bijgeschreven. Dit geldt ook voor pleeg- en stiefkinderen.
Mijn partner en ik gaan om de beurt met de kinderen naar de dierentuin. Mag ik het abonnement van mijn partner hiervoor gebruiken?
Nee, dat is niet mogelijk. Abonnementen zijn persoonsgebonden en derhalve niet overdraagbaar. Op het pasje staat de foto van de houder met zijn of haar naam.
Ik wil graag een abonnement afsluiten met maandbetaling, hoe werkt dat?
Een abonnement met maandbetaling kun je aanschaffen via de website. Bij de aanschaf reken je de eerste 3 maanden af. Na deze 3 maanden incasseren we maandelijks het abonnementsgeld.
Ik breng een bezoek aan Blijdorp met een begeleider.
Begeleiders van personen die niet zelfstandig de dierentuin kunnen bezoeken, komen in aanmerking voor een voordelig begeleiders-abonnement. Voor professionele begeleiders via een instelling geldt een aparte regeling. Vraag ernaar bij kassa. Gehandicapten vanaf 3 jaar mogen een begeleider op het begeleiders-dagtarief meenemen.
Ik heb opgezegd maar ontvang toch een acceptgiro.
Het zou kunnen gebeuren dat je opzegging en de verzending van de factuur elkaar hebben gekruist. Indien je inmiddels een bevestiging van ons hebt ontvangen, kun je de brief als niet verzonden beschouwen. Heb je binnen 2 weken na ontvangst van de factuur nog geen bevestiging ontvangen? Neem dan contact met ons op via 0900 1857 (geen extra kosten).
Toegankelijkheid
Kan ik Blijdorp met een scootmobiel bezoeken?
Diergaarde Blijdorp is prima toegankelijk voor rolstoelgebruikers en scootmobiels. Op je route vind je ook voldoende bankjes op sfeervolle plekjes. Je kunt de scootmobiel opladen aan de buitenmuur/ingang van restaurant De Lepelaar.
Kun je een wandelwagen huren?
Voor een ontspannen ontdekkingsreis met kleinere kinderen kun je bij de entree wandelwagentjes huren voor €3,50. Ze worden uiteraard door ons gedesinfecteerd voor gebruik.
Kan ik een rolstoel reserveren?
Ja, rolstoelen kunnen telefonisch gereserveerd worden via 0900-1857. Een contante borg van €50,- is hierbij noodzakelijk. Ook rolstoelen worden gedesinfecteerd voor uitgifte.
Mag ik mijn assistentiehond meenemen naar Blijdorp?
Bezoekers die een assistentiehond mee de tuin in willen nemen, moeten dit minimaal één dag van te voren telefonisch aanmelden. Bel 0900 1857 (geen extra kosten). Voor de veiligheid van de assistentiehonden en onze dieren zijn er een aantal voorwaarden. Klik hier voor de voorwaarden >.
Ik ben slechtziend.
Blijdorp heeft voor visueel gehandicapte bezoekers een speciale rondleiding. Hierin wordt zowel individueel als in kleine groepjes het dierenleven zo ‘zichtbaar’ mogelijk gemaakt door gebruik van de tastzin.
> Dit is door coronamaatregelen momenteel nog niet mogelijk.
Meer info voor bezoekers met een beperking >
Eten, drinken en winkelen
Welke restaurants zijn open?
Er zijn diverse horeca(afhaal)locaties geopend. In de agenda van de gratis Blijdorp-app zie je welke horecalocaties geopend zijn.
Souvenirshop
De Zee van ZOOvenirs en de VriendenBazaar zijn geopend tijdens openingstijden. Neem ook eens een kijkje in onze webshop. Let op: in de Zee van ZOOvenirs zijn geen parkeerkaarten te koop.
Kan ik alleen in de winkel iets kopen zonder entree te betalen?
Nee, de verkoop van souvenirs is voorbehouden aan bezoekers van de Diergaarde. Na een bezoek aan de Diergaarde wil je wel wat leuks mee naar huis nemen, als herinnering voor jezelf of als cadeautje. Meer info >
ZOOfoto
Laat eens een foto maken voor het greenscreen in het fotohutje van ZOOfoto naast de bizons & prairiehondjes. Zo kun je daar op de foto met Bokito en familie of met de leeuwen. Een leuke herinnering van jullie dagje Blijdorp
Gevonden voorwerpen
Ik ben iets verloren in de Diergaarde. Wat nu?
Dagelijks plaatsen we in Diergaarde Blijdorp gevonden voorwerpen op iLost. Via de website van iLost kun je het object dat je hebt verloren in Diergaarde Blijdorp zoeken. Heb je iets gevonden in Blijdorp? Geef het direct door bij de kassa of Bezoekersservice.
Parkeren
Is er een oplaadpunt voor elektrische auto’s?
We hebben 4 oplaadpalen voor bezoekers, elk met twee oplaadpunten. Deze zijn te vinden aan het begin van onze parkeerplaats (rechts, vlakbij hoofdingang). Dit is mede mogelijk gemaakt door de Gemeente Rotterdam. Aan het eind van een heerlijk dagje uit, rij je zo zorgeloos terug naar huis!
Waar kan ik mijn motor parkeren?
Er zijn geen speciale vakken, zodoende dient er gebruik gemaakt te worden van een parkeervak. Het kan ook voorkomen dat de parkeerwachter een plek aanwijst. Voor het parkeren van een motor is een parkeerkaartje nodig.
Dieren
Ik wil wat weten over een dier voor mijn spreekbeurt, werkstuk, presentatie of (af)studeerproject.
Snuffel eens in onze dierendossiers. Er zijn ook diverse sites met info over dieren, bv. de natuurdatabase of kennisnet. Actueel dierennieuws lees je op deze site en in onze nieuwsbrief. Info welke dieren in de NVD-dierentuinen leven, kun je lezen op de site van de Nederlandse Vereniging van Dierentuinen (NVD). Kijk voor rechtenvrije dierenfoto’s ook eens op deze site. Of kijk ook eens in de dierenbibliotheek van het WNF. Mocht je op internet geen antwoord op je vragen vinden, dan kun je altijd nog in de bibliotheek op zoek. In de Grzimek-encyclopedie kun je bijna elk dier terugvinden. Blijdorp neemt geen dieren van particulieren aan.
Samenwerkingen of adverteren
Kan Blijdorp ons sponsoren of vrijkaartjes of artikelen ter beschikking stellen?
Wekelijks ontvangen wij vele verzoeken tot sponsoring (vrijkaartjes, korting of adverteren), helaas kunnen wij niet op alle verzoeken ingaan. Om enigszins een keuze te kunnen maken uit de vele verzoeken die wij wekelijks ontvangen, hebben we een aantal criteria opgesteld. Een van die criteria is dat Diergaarde Blijdorp alleen verzoeken in overweging neemt die direct iets met de doelstellingen van onze dierentuin te maken heeft. Voldoet je aanvraag hieraan? Stuur deze dan aan: Diergaarde Blijdorp, t.a.v. afdeling Communicatie, Postbus 532, 3000 AM Rotterdam
Hoe kan ik een brief of tekening naar een dierenverzorger sturen?
Deze kun je sturen naar: Diergaarde Blijdorp, t.a.v. afdeling Communicatie, Postbus 532, 3000 AM Rotterdam. Wij zorgen dan dat je brief of tekening bij de goede verzorger terecht komt.
Mag ik foto’s/films maken in Diergaarde Blijdorp voor commercieel gebruik?
Je mag voor je privé-verzameling natuurlijk foto’s maken en de dieren en verblijven op film vastleggen, echter alleen voor eigen gebruik en zolang je de andere parkbezoekers niet belemmert. Deel & bekijk Blijdorp-foto’s via Facebook, Twitter, Instagram , Pinterest of FlickR. Commercieel gebruik van beeld- en/of geluidsmateriaal is verboden, tenzij er door Diergaarde Blijdorp vooraf schriftelijk toestemming is verleend. Daarvoor dien je altijd vooraf contact op te nemen met de Afdeling Communicatie van Diergaarde Blijdorp. Als je beroepsmatig zonder toestemming van de afdeling Communicatie foto’s of filmmateriaal maakt en/of gebruikt, kun je juridisch vervolgd worden.
Kan ik een trouwreportage/bruidsreportage (laten) maken in Diergaarde Blijdorp?
Maak onvergetelijke trouwfoto’s in onze dierentuin. Prachtige herinneringen aan je mooiste dag. Boek het bruidsfoto-arrangement via 0900-1857 (geen extra kosten). Tarief: €80,- voor het bruidspaar plus 5 personen (inclusief fotograaf/videograaf) inclusief 2 parkeerkaarten voor een fotoshoot van max 3 uur.
Klantenservice
Waar kan ik een klacht indienen?
Is je bezoek aan Diergaarde Blijdorp niet verlopen zoals verwacht? Meldt ons dit dan via
- dit contactformulier;
- per post aan Diergaarde Blijdorp, t.a.v. Bezoekersservice, Postbus 532, 3000 AM Rotterdam;
- per email;
- of direct tijdens je bezoek bij onze Bezoekersservice (hoofdingang).
Ook klachten over deze website en bestellingen van tickets, abonnementen en arrangementen kun je hier melden. Komen we er samen niet uit? Dan heb je altijd het recht om een geschil in te dienen via deze link. Een onafhankelijke geschillenorgaan neemt je klacht dan in behandeling.
Geen antwoord op je vraag gevonden?
Stel je vraag dan via het mailformulier.